Livslabbet ska skapa en kultur där omtanke är centralt
Med satsningen Livslabbet vill Strand och Solhem hotell bli branschens goda exempel. Genom att kombinera hälsa, gemenskap och kreativitet bygger vi en arbetskultur där medarbetare växer – och omtanken spiller över på gästerna.
Men hur skapar man en arbetsplats där medarbetarna känner sig sedda och engagerade och där kulturen i sig har potential att locka precis rätt personer?
– Alla företag erbjuder kaffe och friskvårdsbidrag. Men vi ville gå längre och bygga en kultur som säger: vi bryr oss om dig, personligen. För oss är målet att det inte ska kännas som att gå till en arbetsplats, utan till en gemenskap där man vill göra sitt bästa, berättar Ella Wahlgren som projektlett initiativet.
Djupintervjuer var avstampet
Grunden lades genom 37 djupintervjuer. Varje samtal började enkelt med frågan: vem är du?
– Jag hade inte förväntat mig den modiga öppenheten. Vi har både skrattat och gråtit tillsammans och frågan låste upp något stort, säger Ella.
Det som överraskade var att praktiska saker som schema och arbetstider inte dominerade svaren på vad som var viktigt i jobbvardagen. I stället återkom basala behov: sömn, kost, träning, rutiner och känslan av ett sammanhang.
– Det blev tydligt att många glömt varför man ska ta hand om sig själv. Att äta bra, sova eller motionera. När man förstår varför – då vill man också göra förändringen.
Workshops med fakta – och nya idéer
Efter intervjuerna följde workshops. Här blandades fakta om sömn, mat och rörelse med reflektioner kring vad både individen och företaget kan bidra med.
– Många beskrev en känsla av ensamhet, trots att de har familj. Behovet av gemenskap stack verkligen ut. Där har vi som arbetsplats en fantastisk möjlighet att bidra och det gynnar både medarbetare, gäster och företaget.
Ur samtalen föddes konkreta förslag: allt från gemensamma morgonpromenader och prova-på-aktiviteter till en ”egodag” per år, där man på arbetstid får ägna sig åt något som ger energi – kanske svampplockning, läsa en bok eller lära sig något nytt.
Förändringarna märks redan
Trots att aktiviteterna inte startat fullt ut har flera medarbetare redan börjat göra förändringar och är stolta över att berätta om dem: energidryck som bytts till vatten, morgongympa en kvart som start på arbetsdagen och kollegor som tillsammans peppar varandra att låta nya rutiner växa fram.
– Det visar att vi redan tillsammans har skapat en medvetenhet som i sin tur kan bli ett frö till förändring. Det handlar inte om att ha pekpinnar utan om att arbetsgivaren kan ge bra förutsättningar när man vet vad medarbetarna faktiskt efterfrågar, säger Ella.
En kultur av omtanke
Livslabbet bygger på ömsesidighet: att både ge och ta, bidra och få tillbaka.
– Vi vill skapa en kultur där det är naturligt att fråga: har du ätit frukost? Har du fått frisk luft idag? Det handlar om att bry sig. Den omtanken spiller över på gäster och leverantörer också. Är vi snälla mot varandra, märks det i allt vi gör.
Nästa steg: full fart i höst
Under hösten drar en rad aktiviteter igång:
· Smoothies och bars som mellanmål i en månad för att skapa nya rutiner som ger energi under dagen
· Gemensamma matlagningskvällar med kock, ett event som också gäster kommer att kunna delta i
· AW där skapande och kultur, inte alkohol, står i fokus
· Flera av de mer musikaliska kollegorna ska repa ihop, kanske mynnar det ut i ett eget hotellband
– Poängen är inte att alla ska delta i allt, utan att skapa möjligheter och väcka idéer. Det viktiga är att det blir en naturlig del av kulturen. Känslan av att det kan vara svårt att hitta nya sammanhang i vuxen ålder eller att man tycker det är krångligt att skapa bra rutiner i vardagen är ju inte unikt för våra medarbetare. Det gäller gästerna också. Livslabbet ska bidra till att vi ser gästerna mer som medmänniskor än kunder, menar Ella.
Att jobba med mjuka värden är centralt
På sikt vill hotellen att Livslabbet ska bli ett konkurrensmedel som arbetsgivare, lika självklart att lyfta fram som lön eller andra förmåner.
– Vi vill nå en punkt där man inte har råd att låta bli att jobba med Livslabbet. Att det här blir en anledning till varför man väljer oss, både som arbetsplats och som gäst. Att jobba med mjuka värden är inte något onödigt, utan helt centralt för att skapa en bra jobbvardag.