”Vi anställer människor som vill vara med och påverka”
Det är inte alltid en rekrytering hos oss börjar med den mest formella sortens anställningsprocess. Ofta handlar det i stället om en promenad eller en lunch där man pratar idéer och visioner. Så var det för vd Sofia Munkhammar och för henne är det viktigt att behålla en nyfiken arbetsplatskultur som attraherar rätt sorts medarbetare.
– På en så relativt liten plats som Gotland är handlar mycket om möten och kontakter. Folk hör ofta av sig för att de är intresserade av att jobba här, och då tar jag gärna en promenad eller fika. Det är ett sätt att få in nya influenser och upptäcka potential som inte syns på ett papper, säger hon.
Sofias egen resa in i hotellbranschen började just med en lunch. Hon kom från en lång karriär som regionchef inom servicebranschen, och hade aldrig arbetat på hotell.
– Jag träffade ägarfamiljen över en lunch, och insåg direkt att vi var väldigt olika. Och just det gjorde att jag tänkte “det här blir roligt, vi kompletterar ju varandra.”
Att hitta människan bakom
Sofia betonar att det viktigaste vid nyrekrytering är att hitta människor som är öppna och vill utvecklas.
– Det viktigaste är inte CV:t. Vi letar efter människor som vill utvecklas, som gillar service och som tycker att det är kul att utforska. Man behöver vara nyfiken på människor och acceptera olikheter, säger hon.
Ansvarskänsla och ägarskap och över sin del av verksamheten är centralt.
– Alla som jobbar i receptionen ska känna att “det är jag som skapar gästupplevelsen här.” Det handlar inte bara om att följa en checklista dag för dag utan om att vilja ta ansvar, från att vattna blomman som behöver det till att bidra med idéer.
Frihet och ansvar – inte färdiga manualer
Sofia ser en tydlig skillnad mellan att arbeta i ett familjeägt hotell och i en stor kedja.
– Hos oss fattas alla beslut av människor som faktiskt är här. Det är korta vägar till beslut och finns stor möjlighet att påverka. I större kedjor finns det ofta färdiga manualer, där kocken kanske bara får veta exakt vad som ska serveras. Här bestämmer våra kockar själva tillsammans med sitt team vad som ska stå på menyn. Det återspeglas när serveringen berättar för gästerna om maten och blir en del av upplevelsen.
Det är en arbetsplatskultur som är befriande för vissa, svår för andra.
– Tycker man att det känns tryggt att få tydliga riktlinjer uppifrån och bara utföra beslut, då trivs man nog bättre i en annan miljö. Här måste man gilla att vara med och påverka, att utveckla sin roll och att bidra till helheten.
Olika profiler för de två hotellen
Sofia lyfter också fram att Strand och Solhem hotell lockar olika typer av personligheter, och att det kan vara en styrka i rekryteringen.
– Gillar man outdoor och är en utforskarperson själv, då är Solhem en perfekt match. På Strand är gästerna mer livsnjutare, intresserade av kulturarv, mat och dryck och där är vi nästan som en resebyrå. För oss är det viktigt att medarbetare matchar den miljö de ska jobba i, säger hon.
En bransch som utvecklar
Strand hotell arbetar aktivt med att öppna dörrar för fler in i branschen. Genom samarbeten med gymnasieskolor och initiativ som Alla behövs får unga möjlighet att testa på arbetet.
– Jag var med och startade programrådet för hotell- och turismprogrammet här på Gotland. Vi vill vara med och utveckla utbildningen och göra den ännu mer attraktiv genom att bland annat erbjuda praktik. Vår bransch är en fantastisk skola i social kompetens som att kunna presentera sig, möta människor och bygga relationer. Det är något man har nytta av hela livet oavsett vad man väljer att göra sedan.
Sofia betonar att hotellbranschen erbjuder betydligt fler karriärvägar än många tror.
– Man kan börja i frukosten och senare jobba i receptionen, på konferens eller i serveringen. Men vi har också roller inom ekonomi, HR, marknad, sälj och affärsutveckling. Gillar man miljön och brinner för att skapa gästupplevelser finns det nästan inga gränser.
För den som vill utveckla sitt ledarskap är hotellbranschen en fantastisk skola, menar hon:
– Här möts människor med helt olika bakgrund, erfarenhet och drivkrafter. Att få alla att gå åt samma håll är både utmanande och oerhört lärorikt.
Ledarskap som bygger kultur
Sofia ser sitt uppdrag som mer än att förvalta – hon vill driva förändring.
– Jag tycker det är spännande med människor, att förstå deras drivkrafter och bygga lag. Samtidigt är jag intresserad av kopplingen mellan kultur och ekonomi som ett sätt att hitta affärsutveckling framåt. Det är roligt att tillsammans med andra lista ut hur vi kan göra saker bättre på ett hållbart sätt.
”Det måste vara kul att bidra”
Sofias grundsyn på rekrytering kan sammanfattas i en enkel tanke:
– Vi vill inte bara hitta någon som kan jobbet här och nu. Vi vill hitta människor som tycker det är kul att bidra, att ta ansvar och att vara med och driva utveckling. Det är de som gör skillnaden för både oss och våra gäster.